• Reguliere geneeskunde
  • Integrale geneeskunde
  • Luchtvaartgeneeskunde
  • Dans- en Muziekgeneeskunde
  • Reizigers geneeskunde

Voeding

Het eten van volwaardige en gezonde voeding wordt gezien als een wezenlijke ondersteuning in het genezingsproces.
Centraal in onze visie staat dat gezonde voeding smakelijk moet zijn en nooit een straf om te eten. Bovendien moet nooit van een dieet worden gesproken. Dit zet immers zieke mensen in een geïsoleerde positie. Integratie van gezonde leefpatronen en gezonde voeding in gezin en samenleving zijn belangrijk. Onder gezonde voeding wordt verstaan de voeding die niet industriëel bewerkt is, zoals volkorenproducten, verse groenten, vers fruit, (dus geen diepgevroren voedsel of voedsel uit blik).
Beperking van vleesconsumptie is aan te raden.

Voeding speelt een belangrijke rol bij zowel primaire als secundaire preventie van ziekte. Het World Cancer Fund onderzocht dat 30 tot 40 procent van kanker is te voorkomen door een gezonder voedings- en bewegingspatroon.

Een meta analyse-gepubliceerd in het British Medical Journal- laat zien dat de inname van Omega 3 vetzuren geassocieerd is met een lagere kans op het ontwikkelen van mamma carcinoom.

Maar ook als kanker al is gediagnostiseerd is het belangrijk gezond en volwaardig te eten.

Zo is bekend dat apigenine- een stof in peterselie-een remmende werking kan hebben op tumorgroei.

Anthocyanen (pigmenten die frambozen en blauwe bessen hun kleur geven) kunnen helpen bij de preventie van hart en vaatziekten. Er 18 jaar durend follow up onderzoek onder 93000 vrouwen toonde aan dat vrouwen die deze vruchten drie keer per week eten 30% minder kans op een hartinfarct hadden. Ook het eten van noten (ongezouten) wordt geassocieerd met een kleiner risico op hart-en vaatziekten.

voeding Advies: Eet enkele dagen per week vis en enkele dagen per week vegetarisch , drink groentensappen (vooral regelmatig een glas rode bietensap en wortelsap: aan wortelsap moeten altijd enkele druppels olijfolie worden toegevoegd) en verse vruchtensappen. Eet zuivel met mate en altijd biologisch. Verandering van leefpatroon slaagt nooit langs rigoreuze weg, maar is onderdeel van een bewustwordingsproces. Het begint met het bewust inkopen: denk er eens bij na of voor ingesleten patronen misschien een gezonder en even smakelijk alternatief bestaat.

www.voedingspiramide.nl